کد مطلب:223688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

صدقات حضرت موسی بن جعفر بدست امام رضا
اولا باید دانست كه ائمه اطهار علیه السلام كاخ مجلل و قصر مشید و اطاقهای مبله و مجهز زندگی نداشتند و تركه نگذاشتند بلكه به اهل ما یقنع زندگی می كردند و روی حصیر و خاك می نشیند و می خفتند و می زیستند و با آنهمه صدقات و موقوفات و وجوهات خمس و سهم امام و پولهائی كه از طرف خلفا برای آنها اهداء می شد یا مردم از اطراف می فرستادند همه را در راه خدا انفاق می كردند و بمستحقین زكوة و خمس و صدقات می رسانیدند و دیده نشد یكی از ائمه پس از رحلتش كاخ مجلل یا اطاقهای مبله و مزین بحلی و حلل داشته باشند.

در باب صدقات ائمه اطهار علیهم السلام در كتب دیگر از آن جمله شرح حال حضرت سیدالشهداء علیه السلام نوشتم كه صدقات پیغمبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (س) و سایر ائمه همه بحضرت موسی بن جعفر علیه السلام رسید و چون بنی هاشم مخصوصا حضرت كاظم دارای 38 اولاد بوده برای آنكه صدقات مورد اختلاف ورثه قرار نگیرد و باضافه كه ائمه صدقات را برای حفظ دوره اسلامی مصرف می كردند و امام مصلحت محل مصرف را بهتر می داند لذا بر هر امامی واجب است كه نسبت بامام منصوص پس از خود وصیت كند و ودایع امامت را كه یكی از آنها اوقاف و صدقات ائمه و سادات علویست در اختیار بگیرد و بنسبت مقرر بهر یك برساند و لذا حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برای صدقات و اوقاف وصیت نامه جداگانه و مستقلی مرقوم فرمود كه مثلا 70/000 دینار نزد زیاد قندی و سی هزار دینار نزد علی بن ابی حمزه از وجوهات بود كه باید امام پس از او بمصرف حقیقی خود برساند و این است متن صدقات آن حضرت:



[ صفحه 91]



بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما تصدق به موسی به جعفر تصدق بارضه مكان كذا و كذا و حدود الأرض كذا و كذا كلها و نخلفها و أرضها و بیاضها و ماؤها و منابتها و اراضیها و ارجائها و حقوقا و شربها من الماء و كل حق هو لها فی مرفع او مظهر او غیض او عنصر او مرفق أو ساحة أو مسیل او عامر او غامر بتصدق بجمیع حقه م ذلك علی ولده من صلبه للرجال و النسا یقسم و الیها ما أخرج الله عزوجل من غلتها بعد الذی یكفیها فی عمارتها و مرافقها و بعد ثلثین عذفا بقستم فی مساكین أهل القریة بین ولد موسی بن جعفر علیهماالسلام للذكر مثل خط الأثنین فان تزوجت امرة من ولد موسی بن جعفر(ع) فلا حق لها فی هذه الصدقة حتی ترجع الیها بغیر زوج فان رجعت كان لها مثل خط التی لم تزوج من بنات موسی قط و من توفی من ولد موسی وله و لد فولده علی بینهم ابیه للذكر مثل خط الانثیین علی مثل ما شرط موسی علیه السلام بین ولده من صلبه و من توقی من ولد موسی(ع) و لم یترك ولدا رد حقه علی أهل الصدقة و لیس لولد بناتی فی صدقتی هذه حق الا ان یكون ابائهم من ولدی و لیس لأحد فی صدقتی هذه حق مع ولدی و ولد ولدی و أعقابهم ما بقی منهم أحد فان اتقرضوا و لم یبق منهم أحد فصدقتی علی ولدا بی من أمی ما بقی منهم أحد علی ما شرطت بین ولدی و عقبی فان انقرض ولد ابی من أمی فصدقتی علی ولد أبی و أعقابهم ما بقی منهم أحد فإن لم یبق منهم احد فصدقتی علی الاولی فالأولی حتی یرث الله الذی ورثها و هو خیر الوارثین تصدق موسی بن جعفر علیهماالسلام بصدقته هذه و هو صحیح صدقة حبیسا بتا بتلالا مسنویة فیها و لارذا ابدا ابتغاء وجه الله تعالی و الدار الاخرة لایحل لمؤمن یؤمن بالله و الیوم الأخر أن یبیعها اویبتاعها او یهیبا او ینحلها او بغیر شیئا مما وضعیتها علیه حتی یرث الله تعالی الأرض و من علیها و جعل صدقته هذه الی علی و ابراهیم



[ صفحه 92]



فان انقرض أحدهما دخل القسم مع الباقی منهما مكانه فان انقرض احدهما دخل اسمعیل مع الباقی مكانه فان انقرض احدهما دخل العباس مع الباقی منهما فان انقرض احدهما فالاكبر من ولدی یقوم مقامه فان لم یبق من ولدی الا واجد فهو الذی یقوم به قال و قال ابوالحسن علیه السلام ان أباه قدم اسمعیل فی صدقته علی العباس و هو أصغر منه.

عیون اخبار الرضا (ع) ص 24 - 23.